Všichni poskytovatelé dopravy musí mít rovné podmínky na trhu. Ministerstvo dopravy připravuje novelu zákona a mobilní aplikaci místo taxametru

Psal se rok 2008 a Travis Kalanik a Garrett Camp měli jednoho zimního večera problém sehnat v Paříži taxi. Tak vznikl nápad objednat si svezení pouhým klepnutím na tlačítko v telefonu. To, co začalo nejprve jako aplikace na objednávání luxusních limuzín v několika metropolích, se rozrostlo nejen na objednávání klasické jízdy, ale i na možnost objednat si  doručení balíčku. Když je doprava dostupná stejně jako voda z vodovodu, vyhrává každý.Nejen jejich aplikace Uber změnila a mění tvář dopravy po celém světě.

Ve Francii, během Vánoc roku 2006, student Stanformu, Frédéric Mazzella, se potřeboval dostat domů za rodinou. Neměl auto, vlaky byly vyprodané. Viděl, že jsou cesty plné poloprázdných aut a napadlo ho, že by mohl zkusit oslovit někoho z těchto řidičů a nabídnout mu výměnou za volné místo v autě  sdílení nákladů na společnou cestu. Tak začal příběh způsobu cestování, postaveného na lidech a vzájemném sdílení dopravy a nákladů na ni. Dnes BlaBlaCar! používá každý měsíc 15 milionů lidí po celém světě. V České republice byla služba, která sdružuje řidiče a cestující, spuštěna začátkem roku 2016.


Co je zprostředkování spolujízdy, a co podnikání v taxislužbě?

Aplikace BlaBlaCar! umožňuje cestujícím najít řidiče, který cestuje stejným směrem jako oni. Jak řidič, tak cestující musejí být zaregistrovaní v aplikaci, aby byla zajištěna bezpečnost obou stran. V rámci aplikace obě strany dostávají hodnocení a tím se předchází možným nepříjemnostem.  Řidič automobilu nevydělává, nabídne své volné místo a cestující se finančně podílí na nákladech na cestu. Aplikace společnosti Uber, která je v České republice k dispozici od roku 2014, není postavena na sdílení nákladů, ale umožňuje lidem vydělávat si vlastním autem. A to je problém. Podle podnikatelského záměru Uber nechce být taxislužbou, jedná se ale o specifickou formu taxislužby fungující na úrovni služby dispečinku a zaměřiuje se pouze na zprostředkování mezi zákazníkem a podnikatelem v taxislužbě. Otázku ohledně postavení aplikace Uber  má rozhodnout Soudní dvůr při Evropské unii. Na rozhodnutí čeká nejen Česká republika, ale i další země

Předpisy upravující provozování taxislužby se přímo na Uber nevztahují 

Na jednotlivé podnikatele a řidiče pro něho pracující ale ano. Řidič musí mít všechna potřebná povolení pro provozování taxislužby. Ale přesto ten, kdo chce vydělávat svým autem přes společnost Uber, nemusí mít nic z toho, co je povinné pro taxikáře. Pokud nechce, nemusí mít ani živnostenský list, stačí se zaregistrovat do jím vybrané flotily společnosti Uber. A do flotily nepatří jen partnerské společnosti Uberu, jejichž předmět podnikání má alespoň něco společného s dopravou, například autopůjčovna. Partnerské společnosti Uberu, flotily, kam se mohou řidiči zaregistrovat, jsou i firmy zcela mimo obor. Jejich předmět podnikání je například správa a pronájem nemovitostí nebo vymáhání pohledávek. Stačí se u vybrané firmy zaregistrovat a majitel auta může jezdit. Pokud kontrolní orgány shledají porušení pravidel, řidičům pak může hrozit pokuta, zákaz činnosti až na 2 roky a odejmutí oprávnění řidiče taxislužby.

“Jedni si vybudovali špatnou pověst předraženými cenami a svým chováním a teď se bojí konkurence. Druzí porušují zákon a tvrdí, že jde o spolujízdu, přitom normálně podnikají, ale nemají koncesi a pojištěné auto jako taxi“, říká ministr dopravy Dan Ťok.

Taxikáři se bouří

Přirozeně. Všichni ti, kteří chtějí vydělávat přepravováním osob, by měli dodržovat stejná pravidla. Na rozdíl od řidičů Uberu, kteří by měli mít alespoň živnostenské oprávnění na podnikání a kolikrát ho nemají, jsou  na taxikáře, aby mohli vykonávat taxikářské povolání, kladeny zákonem stanovené povinné podmínky, které musí splňovat. A že jich je. Od zkoušek z místopisu, přes taxametr a povinné označení vozidla, které musí mít i žlutou svítilnu, aby bylo jasné, že se jedná o taxislužbu. Omezení jsou i v případě ceny za dopravu.

 Zákon musí jít s dobou

Nelze opomíjet technický pokrok a tak ve spolupráci se zástupci provozovatelů klasických i alternativních taxislužeb Ministerstvo dopravy připravuje návrh změny zákona, který by nejen zlegalizoval mobilní aplikaci jako náhradu za taxametr a umožnil ji taxislužbám využívat, ale vyřešil i dosud opomíjenou otázku sdílené ekonomiky. Další novinkou by mělo být, že  označení TAXI na střeše automobilu by mohla vyřešit jen nálepka s povinnými údaji.

“Taxikáři si musejí zvyknout a přizpůsobit se poptávce po nepředražených službách. Řidiči Uberu zase musí dodržovat pravidla, mít živnostenské oprávnění pro dopravu a dodržovat vyhlášky ve městě, kde jezdí,” dodává ministr Ťok.

Cílem novely zákona bude, aby všichni poskytovatelé dopravy měli rovné podmínky na trhu. Každý dopravce má mít příslušné živnostenské oprávnění a mít evidované vozidlo a řidič má mít oprávnění řidiče taxislužby. Používání aplikace bude regulováno právními předpisy. Příprava novely bude pokračovat co nejrychleji, návrh do legislativního procesu  by měl být předložen v příštím roce. Záležet bude na rozhodnutí nové vlády a sněmovny, jakou prioritu dá řešení problematiky taxislužeb a souvisejícím otázkám sdílené ekonomiky.

Mobilní aplikace představují jeden z nových prostředků pro zprostředkování přepravní služby.

Minisrerstvo dopravy neche ignorovat technologický pokrok a s tím související komfort uživatelů. Nové technologie chce tedy začlenit i do oblasti taxislužby. Možnost a způsob regulace aplikací bude záviset na tom, zda provozovatel bude poskytovat služby dopravní, neobo službu informační společnosti. Přeprava přes aplikaci by zároveň byla možná pouze na poptávku cestujícího, který má příslušnou aplikaci staženou ve svém mobilním telefonu. Důvodem je, aby byl zajištěn předchozí souhlas zákazníka s podmínkami přepravy a důvěryhodnost aplikace, které zákazník své údaje poskytne.


 

Autor: Olen Orasa


Reklama pod tímto článkem za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Sdílejte to dál světu.

Autor příspěvku: Olen Orasa

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *