Motivační dopis, který zaujme

„Dobrý den,
jmenuji se Martin Novák a rád bych se ucházel o pracovní místo X.“

Ano, takto většina motivačních dopisů začíná a nemohu tvrdit, že je na tom něco špatně. Avšak představte si, že jste na místě personalisty, ke kterému se takových motivačních dopisů dostane během týdne několik set. Jak tedy napsat motivační dopis, aby se mezi větším množství neztratil, ba naopak zaujal?

Předtím než se pustíme do rozboru správného a zajímavého motivačního dopisu bychom se měli zamyslet nad tím proč takový průvodní dopis psát. Je to hlavně pro lidi, kteří chtějí prokázat činnost navíc, čehož si spousta zaměstnavatelů nesmírně váží, ač se to nezdá. Je to známka toho, že jste ochotni vytvářet hodnoty a podílet se na činnostech organizace a nesnažit se s minimálním úsilím o získání měsíční mzdy. Proto je mnohem jednodušší psát motivační dopis u takových nabídek, u kterých víte, že vám její pracovní náplň naprosto sedne.

V první chvíli bychom si měli ujasnit, co přesně se snažíme pomocí motivačního dopisu sdělit. Buďte konkrétní. Nepoužívejte prázdné fráze, jako „zaujala mne tato nabídka, protože se jedná o stabilní a mezinárodní společnost“ a nepište, že hledáte „jakoukoliv práci, která by mohla odpovídat vaší klasifikaci.“ Místo toho přemýšlejte, jak se nejlépe prodat. Co můžete zaměstnavateli nabídnout, a co získá on tím, že vás zaměstná? Můžete například nadhodit, že jste slyšeli o příjemné atmosféře vládnoucí ve firmě od známého nebo vás zaujaly projekty, kterých se v minulých letech účastnili. Čím více toho víte, tím lépe. Je dobré i pro vás, aby zaměstnavatel věděl, co vás motivuje k práci a lepším výkonům.

Je dané, že motivační dopis zároveň se životopisem jsou vaší první vizitkou v dané společnosti. Prvním krokem by tedy mělo být zjištění dostatku informací o společnosti, její struktuře popřípadě koho přesně na personálním oddělení oslovujeme. Není totiž nic příjemnějšího než mezi stovkami „Dobrý den“ a „Vážená paní/pane“ najít motivační dopis s konkrétním oslovením. U tohoto způsobu pozor, abyste oslovili správnou osobu.

Víme tedy, na jakou pozici se hlásíme, což bychom měli uvést v úvodu pro lepší přehlednost a snadnou orientaci. Sestavit tělo motivačního dopisu bývá mnohdy náročné, musíte být autentičtí. Nepoužívejte předepsané vzory ani nekopírujte vzory, které jste našli na internetu. Nejen, že tím prokazujete dávku lenosti, často tam také zůstávají nezměněné mužské a ženské rody. Současně máme určitou představu, jestli společnost dává přednost kreativnímu projevu či byste se měli držet přesně daného postupu a konzervativního jednání. Asi by nebylo vhodné poslat do nadnárodní firmy, zabývající se obchodováním na burze, motivační dopis se speciální grafickou úpravou, popřípadě familiárním oslovením a stylem psaní.

Po uvedení dané pozice pokračujeme zdůrazněním alespoň jedné (v lepším případě minimálně dvou) informací, které vás v inzerátu zaujali. Motivační dopis není slohová práce, takže tam neuvádějte žádné osobní zážitky či sportovní záliby a v podstatě nic, co přímo nesouvisí s danou pracovní pozicí. Dávejte si pozor, abyste neopisovali informace, které máte uvedené v životopise. Nyní máte prostor na zdůraznění vašich schopností či zkušeností. Nic se nemá přehánět, proto uvádějte věci, které jsou pro potencionálního zaměstnavatele cenné a důležité. Na závěr se hodí neutrální věta, například „jestliže Vás můj životopis zaujme, budu rád/a za osobní setkání.“

Teď když jsme si ujasnili, co přesně musíme v motivačním dopise zmínit, a co naopak vynechat, měli bychom se podívat kam vůbec motivační dopis umístit.

Mnoho personalistů doporučuje vložit motivační dopis přímo do těla e-mailu. A to z jednoho prostého důvodu. V příloze by se mohl jednoduše ztratit se strukturovaným životopisem, pokud jej ale vložíte přímo do těla e-mailu, bude to první, co personalista uvidí. I když zaměstnavatel motivační dopis nevyžaduje, napište jej. Odliší vás to od 90% kandidátů, kteří si s tím tu práci nedají.

Dále se držte pravidla – méně je někdy více. Buďte struční, zbytečně nepište odstavce nezáživných frází, které jste našli na internetu.

A poslední rada na závěr: Vždy kontrolujte gramatické chyby.



Reklama pod tímto článkem za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Sdílejte to dál světu.

Autor příspěvku: redakce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *