pexels-photo-214573

Jak se zbavit zlozvyků?

Nejen vše, co vybočuje ze společenských norem, ale i to, z čeho máme výčitky, nebo cítíme, že to není správné, chování, které nám vadí, nazýváme zlozvykem. Veškeré naše chování, které nás oddaluje od našich snů a životě, ve bychom byli šťastni, je zlozvyk. Jak se ale zlozvyků zbavit? Jak si osvojit dobré chování? Co děláme špatně respektive, co bysme rádi změnili?

„Řada zlozvyků se týká našeho osobního chování, která by mohla pramenit z naší lenosti. Raději se díváme na televizi, u které zabíjíme svůj cenný čas. Další zlozvyky se týkají společensky nevhodného chování. Okusování si nehtů, škrábání si těla. Tyto zlozvyky mohou pramenit z nejisté duše, která reaguje na stresové situace. Ve výsledku jsou ale z našeho pohledu osobní negativní zvyky, nebo společensky nevhodné zlozvyky, něco, co jsme si vypěstovali dlouhodobým opakováním. A jedině dlouhodobým napravováním se můžeme zbavit všeho, co nám na nás vadí“. 014.cz/MO

1.Napišme si seznam

A ne jeden, ale dva. Do prvního seznamu si napíšeme všechny  dobré zvyky. A do druhého naše zlovyky. Je moc důležité si napsat do seznamu dobré i špatné návyky. Každý člověk má dost dobrých zvyků i nepřeberné množství zlozvyků. V bodě tři se dozvíme, proč jsou i dobré zvyky moc důležité pro zbavení se našich zlozvyků. Moc koukáme na televizi, ale rádi si voláme  s našimi blízkými, nebo rádi čteme. Jíme moc čokolády, ale rádi vaříme. Ráno se nám nechce vstávat, ale děláme snídaně, nebo umíme vařit výtečnou kávu, nebo chodíme běhat.

2.Zbavujme se zlozvyků postupně – určíme si priority

Máme seznam věcí, které bychom chtěli změnit. Ti, kdo běhají vědí, že je potřeba rozložit síly po celou dobu běhu. Když se na začátku běhu  vysílíme, v polovině trasy budeme uběhaní a  běh vzdáme. A tak je to i s tím, pokud začneme pracovat na zbavení se více zlozvyků najednou. Na začátku se vysílíme snahou zvládnout více věcí, a ani jednu věc nedotáhneme do konce. Kouzlo tkví v disciplíně a sebeovládání.  Nejprve začneme pracovat na první věci, na kterou se zaměříme. Když jsme si jistí, že to zvládáme, pak se můžeme posunout do dalších položek seznamu.

3. Nahrazujme

Moc koukáme na televizi, ale rádi si voláme  s našimi blízkými, nebo rádi čteme. Jíme moc čokolády, ale rádi vaříme. Ráno se nám nechce vstávat, ale milujeme ranní snídaně, nebo umíme vařit výtečnou kávu, nebo chodíme běhat?Na seznamu dobrých zvyků máme, že voláme rodičům, dětem nebo přátelům? Nebo voláme bratrovi nebo sestře jak se má? Zlozvyk nahradíme naší dobrou aktivitou. Místo sledování televize zavoláme  našim blízkým. Popovídejme si s nimi, uvolníme se, místo toho, abysme zabíjeli čas sledováním televize. Nebo si přečteme dobrou knihu. Máme rádi čokoládu? Najdeme kompromis a nahradíme ji kakaovými boby. Jsou vynikající a zdravé. Jsou přijatelným kompromisem pro náš čokoládový zlozvyk. Jistě najdeme nepřeberné množství možností, co dělat místo zlozvyku.

4. Přemýšlejme dopředu

Chceme jíst méně čokolády? Sice je z nějakého vzdáleného pohledu čokoláda taky zelenina, kakaové boby jsou zelenina. Ale aby nás ta čokoláda doma nelákala, místo čokolády si raději koupíme ovoce, sušené ovoce, navíc budeme jíst více zdravě. S tím souvisí i další zlozvyk. Jíme nezdravě. Chceme jíst víc zdravě? Když jdeme nakupovat, nahradíme nezdravé věci zdravými. Ono se to sice lehce řekne, ale hůř udělá. Ale pokud vytrváme, odměnou nám bude víc životní energie, dobré nálady a naše zdravější tělesná schránka.

5. Vyhýbáme se situacím, ve kterých holdujeme zlozvykům.

Pokud chceme jíst více zdravě, přemýšlíme dopředu. A vyhýbáme se situacím, ve kterých se necháme zviklat. Pokud jdeme nakoupit, nebudeme chodit hladoví, protože všichni víme, že pokud jdeme nakupovat s prázdným žaludkem, koupíme to, co bysme jinak nekoupili. Proto si třeba napíšeme seznam, co nakoupit. A vezmeme si tolik peněz, kolik je nutných. Nevezmeme si víc, aby nás třeba nezlákala čokoláda ve slevě. Nebo chceme pít méně alkoholu. Ale chodíme do společnosti, která nás k pití alkoholu přemlouvá a často podlehneme. Tady je dobré si vybírat, s kým chodíme slavit.

6. Sebeovládání

Pro co se rozhodneme, to doržíme. Rozhodli jsme se jíst méně čokolády a rozhodli jsme se místo ní banány, které nám způsobují podobou slast jako čokoláda? Tak nepodlehneme a místo banánů si nekoupíme čokoládu.

Společensky nevhodný zvyk

Článek se spíše věnoval negativním osobním zvykům, než společensky nevhodným zlozvykům. Naše chování, které společnost udivuje, můžeme vymýtit dodržováním stejných principů. Stresová situace může mít za následek to, že si ani neuvědomíme, že společensky nevhodné chování začneme praktikovat. Nebo si ho všimneme pozdě. O to víc je důležitý Princip č. 5.Vyhýbat se stresům je těžká záležitost, ale vyplatí se relaxovat, meditovat a pracovat na tom, abysme byli šťasní. Štěstí je zázračný lék na nemocnou duši.

Autor: Monika Opatrná


Všiml sis? Reklamní odkaz napořád jen za 50 Kč?
Zobrazit formulář pro nákup

Sdílejte to dál světu.

Autor příspěvku: Olen Orasa

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *